Surat Terbuka kepada Dewan Undangan Negeri Pahang yang baru dicetak: Hutan Hujan Tropika Kami, Kebanggaan Kami


x









Oleh Stephen Ng

Pertama, izinkan saya mengucapkan tahniah kepada Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail dan exco kerajaan negeri Pahang yang baru, khususnya exco negeri yang baru dilantik yang menjaga perpaduan, pelancongan dan kebudayaan, Leong Yu Man.

Negeri Pahang mempunyai banyak yang perlu dikejar berbanding dengan seluruh negara dari segi pembangunan dan infrastruktur.

Kepada ramai antara kita yang tinggal di bandar, saat kita bercakap tentang Pahang, kita terfikir tentang banyak destinasi eko-pelancongan yang indah seperti Tasik Cini, Taman Negara, Cameron Highlands dan Pulau Tioman.

Baru-baru ini, apabila berbual dengan rakan-rakan dari Singapura tentang menghabiskan percutian mereka di Malaysia, saya menyedari bahawa ramai daripada mereka tidak pernah merasai tinggal di pusat peranginan eko-pelancongan.

Kepada rakan-rakan Singapura yang hanya mengenali hutan konkrit, mereka serius ingin bermalam di salah satu pusat peranginan eko-pelancongan yang pernah saya tampilkan sebelum ini di Voiz.Asia.

Mereka terpesona dengan hakikat bahawa seseorang boleh menikmati percutian tanpa tekanan dan damai walaupun di dalam hutan hujan tropika yang masih asli di Malaysia.

Pahang Hab Hutan Hujan Tropika

Melainkan jika kita mengekalkan warisan negara kita, kita akan kehilangan salah satu hutan tropika tertua yang sangat kaya dengan biodiversiti. Hutan hujan tropika di Pahang dikatakan lebih tua daripada hutan hujan Amazon.

Pahang, sebagai negeri terbesar di Semenanjung, mempunyai kira-kira 2 Mha hutan semula jadi. Rakyat Malaysia harus sedar bahawa hutan hujan semula jadi menjadi penampan penting bagi sebarang perubahan iklim yang drastik di negara ini.

Ini menjelaskan mengapa Pahang sangat disayangi oleh ramai di antara kita. Atas sebab ini, kami pergi ke Cameron Highlands dari seluruh negara hanya untuk menghabiskan percutian kami; tetapi yang menyedihkan, banyak pusat peranginan eko-pelancongan di Pahang semakin hilang kilauan.

Disebabkan pandemik Covid-19, Tasik Cini dan Taman Negara mengalami kemerosotan teruk berikutan kedatangan pelancong yang rendah. Banyak usaha perlu dilakukan untuk membina semula sektor eko-pelancongan negeri dan memanfaatkan warisannya yang kaya. Setelah musnah, hutan hujan tropika tidak boleh diganti.

Pahang juga merupakan negeri kelahiran Seri Paduka Yang DiPertuan Agong (SPDA), Al-Sultan Abdullah ibni Sultan Ahmad Shah, yang sangat didengari oleh rakan-rakan Singapura saya semasa kebuntuan politik sebelum Anwar Ibrahim dilantik sebagai perdana menteri negara yang kesepuluh. berdasarkan kebijaksanaan Agong.

Namun yang menyedihkan, saya terpaksa akui apabila saya cuba membantu rakan-rakan saya di Singapura untuk mendapatkan maklumat lanjut dari salah sebuah eko-resort, Tanah Aina, yang mana saya telah berkongsi beberapa maklumat melalui artikel yang saya tulis beberapa tahun lalu (https ://voiz.asia/en/30322).

Saya harus mengakui bahawa saya benar-benar terkejut apabila salah seorang kakitangan memberitahu saya bahawa pihak berkuasa telah menghantar surat mengatakan bahawa mereka tidak akan melanjutkan lesen perniagaan untuk destinasi pelangongan eko  ini.

Apabila saya bertanya lebih lanjut mengenai 'khabar angin' itu, pemiliknya enggan mendedahkan lebih banyak maklumat, kecuali mengatakan bahawa beliau tidak mempunyai pilihan selain mengambil jalan litigasi terhadap kerajaan negeri, kerana beliau telah menulis banyak surat rayuan.

Berasa sedih perkara ini terpaksa berlaku, demi industri eko-pelancongan di Malaysia, justeru saya merayu kepada semua pihak yang terlibat dalam pembinaan semula ekonomi Malaysia supaya melihat secara serius perkara ini dengan perhatian segera.

Kerana saya telahpun mengenali pemiliknya, Puan Sri Sabrina Syed Akil, mantan presiden Pelindung Khazanah Alam (PEKA), selama lebih sepuluh tahun ini, memudahkan saya untuk memastikan Puan Sri misalnya, seorang wanita yang mencintai hutan hujan tropika. Dan, setiap kali saya mengunjungi kafe Tanah Ainanya, Puan Sri sendiri yang akan melayani pelanggannya sendiri.

Sungguh memalukan jika resort seperti Tanah Aina yang telah dilaburkannya begitu banyak wang, ditutup, terutamanya kerana ia telah memenangi kira-kira 19 anugerah antarabangsa, yang sekali lagi, saya pasti resort itu telah bekerja keras untuk mendapat anugerah-anugerah tersebut.

Jangan Bunuh Angsa Bertelur Emas

Tolong jangan bunuh angsa yang bertelur emas, kerana memang tiada apa-apa lagi di negeri Pahang yang menarik Perhatian pelancongan melainkan industri eko-pelancongan. Apabila pusat peranginan ini berkembang maju, negeri Pahang akan diletakkan dalam peta dunia sebagai destinasi eko-pelancongan.

Malah, ia adalah hab kebangsaan untuk eko-pelancongan yang boleh menarik pelancong-pelancong tempatan serta antarabangsa dari Singapura, dan sejauh Timur Tengah dan Barat, jika hanya apabila usaha yang sewajarnya dilakukan untuk mempromosikan resort eko. Saya melihat potensi dalam sektor industri pelancongan ini.

Dengan ini, saya berharap Menteri Besar, Wan Rosdy, exco negeri, Leong Yu Man dan juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Tiong King Sing akan menghulurkan bantuan untuk menyelesaikan perkara itu sekali dan untuk semua, dan membenarkan bukan sahaja Tanah Aina, tetapi pusat peranginan eko-pelancong lain di Pahang untuk membantu meningkatkan ekonomi negara.

Adakah terlalu banyak jika saya juga meminta Perdana Menteri, Anwar Ibrahim untuk bercakap tentang tarikan eko-pelancongan kita kepada rakan sejawatannya di seluruh dunia, supaya beliau boleh membawa masuk pelancong dari seluruh dunia untuk menghabiskan masa di hutan hujan tropika kita, yang telah wujud lebih 130 juta tahun dahulu semasa zaman Jurasik, apabila dinosaur masih berkeliaran di bumi!

Comments

Popular posts from this blog

Welcome to Jalan Palestin....

Singaporean commentator: "Anwar is making all the right decisions"

Exercise some critical thinking before accusing Hannah Yeoh or the Selangor State Government of nepotism