Kadar Lulus SPM BM: UEC (96%) & SJKC (90%) Mengatasi Sekolah Kebangsaan (75%)
TERJEMAHAN INI DIBEKALKAN OLEH MICROSOFT COPILOT. ARTIKEL ASALNYA DALAM BAHASA INGGERIS DITERBITKAN OLEH THE COVERAGE :
Hentikan dakwaan kononnya menjadi pembela mutlak bahasa, bangsa, dan negara setiap hari, sedangkan kadar lulus SPM Bahasa Melayu bagi pelajar SJKC dan UEC jauh lebih baik berbanding sekolah kebangsaan.
Pelajar dari sekolah menengah persendirian Cina (UEC) yang menduduki kertas SPM Bahasa Melayu (BM) mencapai kadar lulus cemerlang melebihi 96% secara konsisten dalam beberapa tahun kebelakangan ini — 97.38% pada tahun 2022, 97.11% pada tahun 2023, dan 96.65% pada tahun 2024.
Mulakan dengan mempersembahkan statistik teras kadar lulus SPM Bahasa Melayu:
• Pelajar UEC: >96%
• Pelajar SJKC: ~90%
• Calon sekolah kebangsaan: ~75% sahaja lulus atau gagal.
Sementara itu, kadar lulus BM di SJKC telah meningkat dengan ketara, mencecah hampir 90% dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Ini bukan jurang kecil. Ia adalah jurang besar. Dan ia menunjukkan bukan kegagalan pelajar, tetapi kegagalan sistem.
Pengerusi MARA, Asyraf Wajdi, menyatakan kebimbangan: “Apa yang lebih wajar dibimbangkan ialah lebih 280,000 pelajar Bumiputera yang sama ada gagal SPM atau hanya lulus tanpa kredit. Pelajar-pelajar ini telah tercicir dan tidak layak ke Matrikulasi.”
Apabila hampir tiga perempat pelajar sekolah kebangsaan bergelut untuk menguasai bahasa kebangsaan pada tahap kredit, kita harus bertanya: siapakah sebenarnya yang menegakkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan, yang menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?
Data menunjukkan sekolah vernakular dan sistem UEC, melalui pencapaian mereka, adalah antara pembela terkuat bahasa kebangsaan. Pelajar mereka keluar daripada sistem dengan kemahiran yang terbukti.
Sementara itu, Kementerian Pendidikan mendedahkan masalah yang lebih mendalam: lebih 400,000 pelajar di sekolah rendah dan menengah kebangsaan berdepan dengan jurang asas pembelajaran. Sebanyak 280,985 murid sekolah rendah belum menguasai BM, manakala 154,853 pelajar menengah masih kekurangan kemahiran asas 3M (membaca, menulis, mengira).
Namun, bukannya mengisytiharkan darurat untuk memperbaiki kaedah pengajaran, infrastruktur, dan sokongan di sekolah-sekolah yang gagal ini, respons politik yang muncul hanyalah kempen lama yang memecah-belahkan dengan menyalahkan pendidikan vernakular.
Mereka memperalatkan isu bangsa dan agama dengan menyeru penghapusan SJKC dan UEC — sistem yang jelas berfungsi dengan baik.
Statistik ini membuktikan bahawa sekolah persendirian UEC dan sekolah vernakular Cina tidak menjejaskan matlamat pendidikan negara, khususnya dalam penguasaan Bahasa Melayu. Sebaliknya, pelajar mereka cemerlang dalam kertas SPM BM.
Kerajaan Malaysia secara rasmi mengiktiraf kelayakan antarabangsa seperti Cambridge O-Level, IGCSE, dan A-Level untuk kemasukan ke universiti awam, program matrikulasi, dan biasiswa penting.
Namun, apabila prinsip itu dipegang, kita harus meneliti kempen politik berterusan terhadap Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC).
Tuduhan utama ialah UEC melemahkan Bahasa Melayu dan perpaduan nasional. Ahli politik dan sesetengah kumpulan menggambarkannya sebagai ancaman terhadap bahasa dan budaya kita.
Hujah ini runtuh apabila diteliti silibus UEC itu sendiri. Tidak seperti kurikulum Cambridge — yang sepenuhnya berbahasa Inggeris — UEC mewajibkan Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran teras yang perlu dipelajari, diduduki, dan lulus untuk bergraduasi. UEC tidak menyisihkan bahasa kebangsaan; ia menginstitusikannya sebagai tonggak utama dalam pensijilan.
Keputusan yang dicapai, seperti yang kita lihat, lebih lantang daripada retorik. Pelajar UEC yang menduduki kertas SPM BM secara konsisten mencapai kadar lulus melebihi 96% — kadar yang mempermalukan pencapaian sistem kebangsaan sendiri.
Mereka bukan gagal BM; mereka menguasainya.
Jika kurikulum Cambridge yang sepenuhnya berbahasa Inggeris diraikan, dibiayai, dan dianggap sebagai wahana kemajuan Bumiputera, mengapa pula UEC — yang secara struktural memasukkan dan mengangkat Bahasa Melayu — dianggap sebagai ancaman?
Kontradiksi ini terlalu besar untuk dianggap terlepas pandang. Ia mendedahkan hakikat bahawa penentangan terhadap UEC bukanlah demi melindungi Bahasa Melayu.
Ia adalah hipokrasi politik yang mudah.
Ancaman sebenar terhadap matlamat pendidikan negara bukanlah UEC. Ancaman itu ialah ketidakjujuran intelektual yang mengutamakan keuntungan politik berbanding dasar yang koheren. Sekolah persendirian UEC dan sekolah vernakular bukanlah gagal mencapai matlamat pendidikan negara; malah, pelajar mereka memperoleh keputusan cemerlang dalam SPM Bahasa Melayu. Sebaliknya, sistem pendidikan kebangsaanlah yang gagal memenuhi objektifnya.
Sekolah-sekolah ini menyampaikan pendidikan yang berkualiti, berdisiplin, dan berbilang bahasa. Matlamat utama Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah untuk melahirkan warganegara yang berilmu, beretika, bertanggungjawab serta menyediakan tenaga kerja mahir bagi pembangunan negara, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Secara statistik, data menunjukkan bahawa sistem sekolah kebangsaan sedang gagal mendidik pelajar kita — bukan UEC atau sekolah Cina.
Perkara 153 Melindungi Semua Bumiputera, Tanpa Pengecualian
Apabila membincangkan Hak Keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera, adalah penting untuk diingat bahawa terdapat lebih daripada 150,000 pelajar Bumiputera di sekolah aliran Cina di seluruh negara. Mereka juga berhak mendapat perlindungan dan sokongan.
“Jika institusi Bumiputera seperti UiTM menerima RM2 bilion, sekolah agama Islam (sekolah agama dan tahfiz) di bawah syiar Islam menerima RM2.6 bilion, dan MARA menerima RM2 bilion setiap tahun, maka bagaimana pula dengan 150,000 pelajar Bumiputera dalam sistem pendidikan Cina? Mengapa mereka, yang sama-sama Bumiputera, dilayan secara berbeza?”
Keadaan ini mewujudkan sistem dua lapis yang pincang: seorang anak Bumiputera di sekolah kebangsaan, sekolah agama, atau kolej MARA dianggap layak mendapat perlindungan penuh Perlembagaan. Namun seorang anak Bumiputera di SJKC atau UEC pula dianggap kurang layak, malah dilihat sebagai masalah. Ini adalah pengkhianatan terhadap semangat Perkara 153.
Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan
Perkara 12 menjamin setiap warganegara hak untuk mendapat pendidikan tanpa diskriminasi berdasarkan agama, bangsa, keturunan, atau tempat lahir.
Contoh sekolah SJK(C) dengan majoriti pelajar Melayu:
• SJK(C) Chi Sin di Batu Kikir, Negeri Sembilan: 94% Melayu
• SJK(C) Panching di Kuantan: 81% Melayu
• SJK(C) Chio Chiao: 80% Melayu
• SJK(C) Kuala Krau: 66% Melayu
• SJK(C) Khai Chee: 64% Melayu
• SJK(C) Ton Fah: 55% Melayu
Di Sarawak, pelajar Bumiputera membentuk 38% daripada enrolmen di sekolah rendah bantuan Cina. Di Sabah pula, adalah perkara biasa bagi SJKC mempunyai lebih 70% pelajar bukan Cina, termasuk bilangan besar murid Kadazan-Dusun, Bajau, dan kaum pribumi lain.
Bukti sudah jelas di hadapan kita. Hipokrasi ini nyata kelihatan. Persoalannya ialah sama ada kita mempunyai keberanian untuk menamakannya sebagaimana adanya dan menuntut yang lebih baik demi semua anak-anak kita.


Comments
Post a Comment